Hur man ska välja arbete

Fick lite kommentarer om att man inte borde välja jobb efter ingångslön så tänkte skriva lite om hur jag tänker angående det. Jag känner såhär, att om man först och främst ska läsa i ett antal år och samla på sig en massa studieskulder, så vill man ju ha ett "välbetalt" jobb därefter också.

Jag tror inte att det bara finns en enda sak jag kan trivas med att göra, och det ser man ju på det jag står och väljer mellan. Sjuksköterska, socionom och förskollärare står ju inte varandra så nära, förutom att det handlar om att jobba med människor i olika sammanhang. Egentligen kan man nog lära sig att trivas med i stort sett vad som helst eftersom mycket handlar om framförallt arbetskamraterna och även om lönen.

Min ingångslön idag som USK i kommunen ligger inte jättelångt under en sjuksköterskas grundlön. Säg att jag jobbar dom tre åren nu istället för att läsa, så kanske jag har samma lön ändå plus att jag inte har en massa studieskulder. Om jag läser till förskollärare eller socionom istället för sjuksköterska så kommer jag till största sannolikhet jobba dagtid. Jag behöver aldrig bekymra mig om att jag inte kan hämta och lämna Theo på dagis, att jag jobbar julafton och man ät alltid ledig på helgerna. Är då lönen ungefär detsamma, så är ju faktiskt den lediga tiden också värt väldigt mycket.. I sjukvården finns inga lediga dagar, tyvärr. Om man inte jobbar på mottagning då, eller vårdcentral.

Saken är den att man måste på något sätt själv forma sin framtid och välja vad det är man värdesätter. Pengar är inte allt, men det är mycket. Det viktigaste av allt, tycker jag, är att man gör något man trivs med -såklart- men det finns mycket annat som också spelar in i valet av arbete.. Hoppas ni förstår lite hur jag tänker!


Hade varit roligt att höra just era tankar om framtiden! Eller är det kanske bara jag som är inne i någon slags...livskris?

Kommentarer
Postat av: Emmzy

Du nämner här ett antal punkter som är viktiga vid val av yrkesinriktning, på ett ungefär dessa jag menade i inlägget där du frågade vilka av de olika jobben som var mest välbetalda! :) arbetskamrater, tider, att trivas med jobbet och också självklart lönen. Det är ingen hemlighet att alla människor vill klara sig på den lön man får efter utbildning. Min mening är bara att det inte är den som till störst del ska styra utan att den ska vara en av alla övriga komponenter! :)

2009-05-12 @ 10:45:53
Postat av: Emmzy

Nej nej, jag kände bara att jag i all välmening ville tipsa! Jag har en kanonlön på tidningen där jag jobbar, men det hjälper tyvärr inte när bristen på jobb är total(eller när journalisterna är för många). Jag är otroligt tacksam att jag iallafall får jobba extra och får sommarvik. Jag trivs kanon med att plugga och jag har även nytta av det jag läser, så det känns inte bortkastat utan bara superkul, även om jag självklart önskade att jag fick ett jobb (inte en klagan eftersom jag för tillfället ligger på latsidan med jobbsök).

2009-05-12 @ 11:23:18
Postat av: Jennie

jag tror du kan mina framtidsplaner 8D Snart italien vännen!!!

Postat av: Anonym

Hejsan!



Jag tycker du är en bra utbildad hemsamarit.

skippa dom andra planerna.....

Kramen ;)

2009-05-12 @ 18:12:45
Postat av: Louise

hej jonna



jag håller helt och hållet med dig. jag söker de drömutbildningar jag vet att jag vill jobba med, men oxå de som tjänar bra. t ex som veterinär, tjänar kanon, etologi tjänar bra, djursjukvårdare kanske inte rik, men ändå en hyfsad lön. likadant med jursit och fastighetsmäklare som är mina nästa val, dom tjänar en massa. så...jag känner precis som du, pluggar man en massa år så vill man få "valuta" för all tid man lagt på att ha näsan i böckerna och förorsakat en massa annat.

jag tycker du tänker ganska smart och förnuftigt, man vill ju kunna göra vad man vill osv speciellt med barn i sitt liv, att behöva ha studieskulder upp över öronen o sen tjäna 11 papp i månaden och får vända på vartenda öre är inge höjdare.



lycka till!

KRAM

2009-05-12 @ 18:16:08
URL: http://looouisepettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback