Att prioritera

Idag ringde en som jag ska jobba med i sommar och ville att jag skulle komma bort för att gå igenom lite saker. Jag gick dit och fick introduktionstider för nattjobb och lite allmän info. Igår fick jag mitt schema och idag gick jag igenom det. Ser kalas bra ut. Har bara 3 tidiga morgnar på 4 veckor (06.30) annars börjar jag tidigast 8 vilket känns heeelt okej. Har även bara en helg på dom veckorna och det känns faktiskt också toppen =) Hon jag ska gå för jobbar 75% vilket passar mig som handen i handsken.

En del ifrågasätter hur man inte kan vilja jobba heltid. Jag undrar snarare hur man kan vilja jobba heltid. Jag har barn och jag skaffade inte barn för att någon annan ska ta hand om honom. Det är han som kommer först i alla lägen. Vi har klarat oss när jag varit föräldraledig och när jag pluggat och då lär vi nog klara oss om jag jobbar runt 75% också. Jag vill inte sätta mig i en situation där det krävs att både jag och Micke jobbar heltid för att det ska gå runt. Jag vill inte behöva vända på varenda krona..

Därför har jag verkligen börjat tänka om vad gäller husköp. Det känns mycket "vettigare" att vi letar efter ett billigare hus, som det kanske dock är en del att göra på då, än att bygga ett nytt. Räntan är låg nu, men den kommer ju knappast stanna där och då skenar månadskostnaden också iväg. Köper man ett "renoveringsobjekt" kan man ta lite efter hand för sparade pengar och slipper ha lån upp över öronen. Ibland känner jag mig förståndig.

Tillbaka till det där med jobb och pengar. Man lär sig alltid leva efter det man har vare sig det handlar om mycket eller lite pengar. Jag känner dock att jag klarar mig utan lyxprodukter och utlandsresor varje år. Jag behöver inte ha märkeskläder och den senaste mobiltelefonen. Jag vill vara en närvarande mamma och inte vara mer på jobbet än jag är med mina barn. Är så tacksam över att jag kunnat ge Theo så mycket tid (och även Micke som periodvis jobbat helgskift, varit arbetslös och är ledig mycket eftersom han jobbar 5 skift nu) för det har verkligen gjort honom till en trygg individ.

Det handlar alltså om att prioritera. Om hur man prioriterar. Hur prioriterar du?


Jag hissar deltidsarbetande föräldrar och dissar POLLEN. Håller på att klia sönder mina ögon.


Kommentarer
Postat av: Thessan

75% e alldeles lagom :) MAn skulle fått heltidslön på d bara :P

Förstår dina tankar där. Det är nog perfekt när man har barn :)

Postat av: Lina

Du e så klok jonna. Jag håller med till 110 % !! Denna tiden när barnen är små kommer ALDRIG igen. ALDRIG! Man måste ta vara på den tiden, både för ens egna och barnens skull.



Hus är ju kul att ha, men.. hellre en bra förälder i lägenhet än en dålig med hus.



Hoppas allt är bra med er annars?



kram kram

2009-05-22 @ 11:30:43
URL: http://ninninusens.blogg.se/
Postat av: Mathias

HELTID TILL ALLA!

2009-05-22 @ 22:45:55
Postat av: kimmi

Jag håller med dig, vill inte heller jobba 100% igen utan MAX 80%.

Man vill ju finnas där för sina barn, som du säger!!!

Vi har ju totalrenoverat o blåst ut ALLT + byggt en ny övervåning, avlopp som inte heller fanns.

Med facit i hand, så blev det jätte bra, varenda detalj har man ju valt själv o man är stolt över vad man har åstakommit, MEN vi skulle aldrig göra om det! Sedan så beror det på läget här, vi ville ju bo i Mölletorp åxå.

Tack vare svärfar som har hjäpt/hjälper oss har vi kunnat renovera så som vi har gjort. Men känner man ingen, eller inte kan snickra själv skulle jag bygga nytt, utan att tveka. Det är alltid vissa saker som fortfarande inte är färdiga. Vi har trapphuset o badrummet på overvåningen kvar...suck...

Men du verkar vara en förnuftig tjej ;-) ni gör precis som Ni anser är rätt och det är så man måste resonera! Förresten, är du färdig med skolan nu?

Ha en skön helg. Kram K.

2009-05-23 @ 07:26:12
URL: http://molletorp.blogg.se/
Postat av: Rogge

jag hissar ledighet och ni som har barn ska definitivt vara så mycket "lediga" ni bara kan :)

Jag hissar även pollen, de är så kul o se er snora hahaha ;)

2009-05-23 @ 11:13:42
URL: http://suntripper.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback