Framåtvända bilbarnstolar

Det är inte ofta jag är inne på familjeliv.se längre men ibland är det roligt att läsa i forumen. Idag fastnade jag i en tråd som handlade om bilbarnstolar. När man ska vända barnen så de åker framåtvänt. Detta har varit en väldigt väl diskuterad fråga här hemma och jag tycker absolut inte man ska vända för tidigt. Theo har åkt framåtvänt några gånger av olika anledningr (jag vet, det finns egentligen inga bra anledningar) men annars så sitter han bakåtvänd i baksätet bakom passargerarstolen.

Rekomendationerna säger att man inte ska vända barnen innan som är 4 år eller väger 15 kg. Dock så handlar det ju inte bara om vikten. Det finns ju dom som är 2 år som väger 15 kg men nacken och musklerna är ju inte tillräckligt utvecklade för det.

Tycker också att det spelar stor roll vart man placerar bilbarnstolen. Skulle ju tex aldrig få för mig att sätta Theo framåtvänd i mitten där bak och framförallt inte i framsätet. Folk som gör det förstår nog inte hur farligt det är. När en vuxen människa får en whiplashskada så bryter barnet istället nacken. Barnen klarar sig till 90% bakåtvända medan siffrorna för de som sitter framåt ligger runt 50-60%. Att krocka i 50 km/h är livsfarligt för ett för litet barn i en framåtvänd stol.

Många säger att det ser trångt ut för benen. Men hur ofta tror ni barnen egentligen har klagat på att dom tycker det är obekvämt? Och vad är egentligen viktigast då; att sitta skönt eller att ta det säkra före det osäkra?


Nej inga mer undantagsfall för min del nu. Theo kommer få sitta bakvänd länge till och det är inte diskuterbart.

Kommentarer
Postat av: Marie

Hoj! Nu ska jag jag tjabba emot=) nej, skämt o sido, William är 110 cm lång, väger stabila 20 kg och har åkt bakåtvänd fram till nu.Han fick panik i bilbarnstolen pga utrymmet,skrek och grät och det slutade ALLTID med att han kröp ur bilbältet.Då fick vi fundera,vad är säkrast för William? krypa runt obältad där bak eller få en bekväm framåtvänd racerstol.Valet va inte svårt=)Man känner sina barn bäst!Vi ses i morgon=)Kram

Postat av: Lina

Hey! Va konstigt! Hade jag inte ens sett :P Men det e lugna puckar. Hoppas allt e bra med er? kram

2009-07-23 @ 20:08:29
URL: http://ninninusens.blogg.se/
Postat av: Jennie

Aooouuu :) tycker om din bror.

2009-07-24 @ 10:56:26
URL: http://gynnas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback