Sluta tänka så mycket!

Måste bara börja med att säga att detta var bara så klockrent skrivet. Handlar om ansvaret man har för sina barn, eller hur man nu ska säga. Läs!

Det var inte vad detta inlägget skulle handla om, utan det jag tänkte på var att jag tänker alldeles för mycket. Visst, det är bra att man tänker igenom saker och ting, ser det ur olika synvinklar och funderar igenom allting så att man inte tar några dumma beslut eller drar förhastade slutsatser. Men. Ibland undrar jag om det inte bara hade varit bättre om jag inte hade haft någon betänketid, för den gör mig nämligen galen.

Just nu handlar det framförallt om 2 olika saker. (Shit, det snöar ju ute, det är alldeles vitt. Nu trodde till och med jag våren var på väg ju..)

Boende. Var ska vi bo, hur ska vi bo och när ska vi flytta? Ena dagen är vår plan att bygga i Bastasjö, nästa dag är planen att köpa "begagnat" i Nättraby. Man väger fördelar och nackdelar och kommer fram till de ena och det andra. Fördelar Bastasjö: Nytt område, mycket barn, vi kan behålla dagis, nytt hus precis efter våra önskemål. Nackdelar Bastasjö: Inget "samhälle" med t.ex. affär utan bara hus på hus på hus, inget hav, barnen kommer hänga i Lyckeby, Vedebyskolan känns...konstig. Fördelar Nättraby (begagnat): Bra by, affärer, bra läge med närhet till havet, bra skola. Nackdelar Nättraby: Finns inga tomter att bygga nytt på. Fördelar begagnat: Det blir billigare eftersom man får ett färdigt hus med färdig tomt och allting. Nackdelar begagnat: Det är alltid något det är fel på.
Det enda man inte kan ändra på är läget, så det problemet måste lösas först.

Utbildning/jobb. Ena dagen är jag helt säker på att jag vill bli sjuksköterska men nu är jag väldigt osäker. Har hittat en utbildning till barnundersköterska som jag häromdagen bestämde mig för att söka, men idag vet jag inte. Den utbildningen verkade väldigt intressant i alla fall, man fördjupar sig alltså som undersköterska inom barn. Men vill jag ens jobba inom vården? Egentligen vill jag ha ett jobb då man slipper alla kvällar och helger. Typ förskollärare. Men vill jag verkligen jobba som det hela livet? Ibland ja, ibland nej. Jag skulle också kunna tänka mig att jobba på familjerätten. Ska man läsa till socionom då? Det är så himla många som gör det vilket betyder jobbkonkurrens sen. Eller behandlingspedagog? Äh jag vet inte.

Nu vet ni vad jag går och funderar på dagligen.

Kommentarer
Postat av: Line

Ett jätte bra inlägg som du länkade till.

förstår att du tänker mycket på både boende och jobb/utbildning. Nättraby är ett jätte fint område, vi bygger ju på skillingenäs, så det är klart jag tycker nättraby är bättre. :D Är du mammaledig nu och ska börja söka jobb/utbildning? jag jobbar som förkolelärare och jag älskar det yrket. Det händer ju saker liksom hela tiden. Jag hoppas du kommer på vad ni vill bo och vad du vill jobba med. Det är två svåra val.

Postat av: Fia



Ja att veta vad man vill bli är inte det lättaste, man velar fram o tillbaka hela tiden :(.



Ja jag är ganska så bestämd att jag ska läsa den utbildningen, så småningom. Just nu är det så mkt annat med barn hus osv så det får vänta lite till.



Jag känner en som har gått den och hon har ännu inte fått jobb. Det är fullt här i Karlskrona på både barn,neo och förlossningen, men nu vet jag inte hur mkt hon har sökt heller- hon blev klar juni-08.



Jag har pratat med de i Växjö, och de säger att det är hård konkurrens om att komma in. De tar in 20 st varje år, varav 10 brukar komma från Växjö och det är bara intagning en gång om året-Augusti.

Men har man bra betyg borde det inte vara några problem. De kallar en på intervju, om man är tillräckligt intressant.

Man får göra praktiken var man vill, dvs du kan göra den i K-na och hälften av tiden är just praktik, nästan.



Tja, det är väl ungefär det jag vet, förutom det som går att läsa på nätet :).



Lycka till!

2009-02-28 @ 17:05:52
URL: http://fiansess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback