Dagis vs förskola





Jag personligen säger alltid dagis till det där stället som jag lämnar Theo på om dagarna när vi jobbar/pluggar. Det är ju väldigt delade meningar om det, och framförallt förskollärare själva vill nog gärna kalla det förskola har jag förstått. Argumenten brukar vara exempelvis att dagens "förskola" är inte som innan när det hette "dagis". Nu är det mer pedagogik och dom går faktiskt efter en läroplan. Innan var det bara ett lekställe.

Jag tycker själv att själva namnet dagis inte innebär något negativt i sig, eller har jag fel? Bara för att det heter dagis så nedvärderar ju inte jag deras verksamhet för det. Tycker det är jättebra att förskolan utvecklats så och det är jättebra att dom får lära sig en massa (om det inte går till överdrift, dom är ju fortfarande små), men förstår ändå inte varför det måste byta namn för det?

För mej kommer det alltid att heta dagis (och lekis och sen skola)!

Kommentarer
Postat av: emmzy

Jag går helt på din linje! Jag har följt debatten litegrann, vilken ibland faktiskt mest liknat just ett gäng kids på DAGIS! Jag kan till viss del förstå argumenten just som du säger att pedagogiken finns där osv, men varför ta bort ett namn på något som redan sitter i allas munnar. "Dagis" säger ju absolut ingenting om vad barnen gör där, mer än att det kanske ger just en hint om att de är där om dagarna. Viktigare är väl att förstå att det "nya dagiset" innehåller pedagogik och en läroplan. Förstår man det så räcker det väl. Heja dagiset!

Postat av: Angelica

Håller med dig fullständigt =)

2008-10-29 @ 19:05:45
Postat av: marie

Va söt han är dn pojke=) Han har oikadan tröja som William, dem är fina=) Jag säger också dagis, sen kommer lekis SEN är det skola=)kram på er

2008-10-31 @ 20:53:41
URL: http://mawrriii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback